تبلیغات
اخبـــــار برگزیده آمــوزش و پـــــرورش

اخبـــــار برگزیده آمــوزش و پـــــرورش
هرگز امیـــــــد را از کسی سلب نکن شاید این تنـــــها چیزی باشد که دارد . 
نویسندگان
انتخاب معلمان باید مشروط شود؛ نظام سنجش معلمان در راه است/شاخص تالیف کتب درسی تدوین می‌شود
خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما باید به معلم هم توجه کنیم و فقط پیشرفت تحصیلی دانش آموز را مد نظر قرار ندهیم، گفت: انتخاب معلمان باید مشروط شود یعنی معلم باید در ابتدا از یک توان اولیه برخوردار باشد.


عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که مرکز سنجش برای تهیه سوالات استاندارد امتحانات دانش آموزان چه برنامه‌ای را در دست اجرا دارد، اظهار داشت:‌ در گذشته ماموریت این مرکز صرفا سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود اما مدتی است که ماموریت مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به بررسی مولفه‌های آموزش و پرورش کشور ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: در نظام آموزشی مولفه‌هایی داریم که دست به دست هم می‌دهند تا تعلیم و تربیت شکل بگیرد.این ارکان در سطح مدرسه شامل دانش‌آموز، معلم، محتوای آموزشی، فضا و تجهیزات آموزشی می‌شود که این عوامل در درون مدرسه به فرایند آموزشی و تحصیلی شکل می‌دهند. در نظام سنتی، ارزشیابی را ایجاد می‌کنیم، مدیر، معلم و محتوای آموزشی را داریم و این عوامل دست به دست هم داده و در پایان سال از دانش‌آموز امتحان می‌گیرند تا مشخص شود که این دانش‌آموز آموزش‌های معلم را تا چه اندازه فرا گرفته است، این فرایندی است که همه دانش‌آموزان در نظام سنتی طی کرده‌اند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این نظام در مکتب خانه‌ها هم رعایت می‌شد، گفت: امروز بحثی که در موضوع سنجش دانش‌آموزان داریم و مرکز ما مامور این کار شده است را با یک مثال توضیح می‌دهم. در نظر بگیرید  یک امتحان برگزار شده است، سئوالات استاندارد طراحی شده و دانش‌آموزان همه در سطح متوسط هستند اما نتیجه‌ درست و قابل پیش‌بینی از امتحان حاصل نشده است، برابر استاندارد باید تعدادی ازدانش‌آموزان نمره بالا، تعدادی متوسط و تعدادی نیز نمره کم بیاورند اما نتیجه‌ به این ترتیب نمی‌شود. اینجاست که مرکز ما به میان می‌آید  یعنی زمانی که تمام دانش‌آموزان نمره‌ای در یک سطح دریافت می‌کنند باید به سراغ سنجش معلم برویم یعنی باید مشخص شود توانایی‌های معلم چقدر بوده است در این شرایط احتمالاً به دلیل خلل در توانایی‌های آموزشی معلم نتیجه درستی ایجاد نشده است.

عمادی ادامه داد: وقتی ما می‌گوییم باید همه مولفه‌های آموزش و پرورش را بسنجیم، معلم هم وارد این تعریف می‌شود. ما باید به معلم هم توجه کنیم و فقط پیشرفت تحصیلی دانش آموز را مد نظر قرار ندهیم. باید صلاحیت‌ها، پیشرفت‌های معلمی، صلاحیت‌های شخصیتی، جاذبه‌های شخصیتی معلم و مواردی از این دست مورد بررسی قرار بگیرد. باید شاخصه‌هایی برای معلمی از همان بدو ورود طراحی کنیم. همانطور که خلبان قبل از آموزش باید یک‌سری خصوصیات داشته باشد انتخاب معلمان نیز باید مشروط شود یعنی معلم باید در ابتدا از یک توان اولیه برخوردار باشد و بعد وارد دانشگاه فرهنگیان و سایر مراکز آموزشی شود. بعد از جذب باید آموزش‌های حین خدمت در اختیار معلم قرار گیرد. به عنوان مثال وقتی نظام آموزشی تغییر می‌کند معلم نیاز به آموزش دارد ضمن اینکه دانش هر روز تغییر می‌کند و معلم نیز باید با این اطلاعات به روز شود.

وی بیان کرد: سنجش معلمان در حیطه اختیارات ماست یعنی معیارهایی را برای سنجش معلمان طراحی می‌کنیم درحقیقت مرکز سنجش آموزش و پرورش وظیفه طراحی معیارهایی را دارد که با آن معلمان سنجیده می‌شوند. البته در کنار معلم ما روی محتوای آموزشی نیز کار می‌کنیم. درست است که متصدی تدوین کتاب سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است، اما ما باید شاخصه‌های تالیف کتاب را در اختیار سازمان پژوهش قرار دهیم.

[ یکشنبه 17 آذر 1392 ] [ 09:33 ب.ظ ] [ دبیر : تیاب ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

برای من همین کافیست ،اگرروزی بدین خط و بدین دفتر نظر دوزی ، بخندی و به دل گویی : کجایی یاردیروزی ؟
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
shahdadiya
Online User