تبلیغات
اخبـــــار برگزیده آمــوزش و پـــــرورش

اخبـــــار برگزیده آمــوزش و پـــــرورش
هرگز امیـــــــد را از کسی سلب نکن شاید این تنـــــها چیزی باشد که دارد . 
نویسندگان
اظهارات فانی جدید نیست، معلم ها نگران نباشند
وبلاگ>  عبدالهی، شیرزاد - این روزها در مدارس صحبت زنگ تفریح مدارس، طرح پرداخت حقوق معلمان توسط مدیران است و هرکس از زاویه ای آن را تفسیر می کند. خبر هنگامی گسترش یافت که برنامه ۲۰: ۳۰ تلویزیون، این بحث را از قول آقای فانی مطرح کرد!
اظهارات فانی جدید نیست، معلم ها نگران نباشند

وقتی موضوعی با این درجه از پیچیدگی و حساسیت به طور سرپایی از زبان بلندپایه ترین مسئول اجرایی آموزش و پرورش بیان می شود، باید انتظار داشت که شایعات عجیب و غریب و تفاسیر رنگارنگ پیرامون آن شکل بگیرد. من برنامه تلویزیون را ندیده ام، اما اظهارات آقای فانی در ایسنا را خواندم که گفته است: «در مدرسه ای ممکن است یک یا دو نفر معلم وجود داشته باشد و کاری هم انجام نمی دهند، اما بدلیل آنکه حقوق این معلمان را آموزش و پرورش پرداخت می کند، مدیر مدرسه حساسیتی روی این موضوع ندارد، لذا اگر این هزینه ها را تجمیع کنیم… و مدیر مدرسه نسبت به کارهای مدرسه مسئول باشد و اختیاراتی هم به آنها داده شود، قطعا این هزینه ها مدیریت می شود. »
فانی سپس وارد جزییات می شود: «هر ساله آموزش و پرورش بطور میانگین برای هر دانش آموز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه می کند. اگر مدرسه ای ۲۰۰ دانش آموز داشته باشد، این رقم در تعداد دانش آموزان ضرب و سرانه مدرسه اعم از پرداخت حقوق، پول آب و برق و گاز و سایر مسائل بر عهده مدیر گذاشته شود تا منابع خود را با اولویت های خود هزینه کند. »
فانی یکی از آسیب های مهم آموزش و پرورش، یعنی اتلاف بخشی از منابع، در مدیریت دولتی را به درستی تشخیص داده است، اما وزیر تنها هنگامی باید چنین بحثی را رسانه ای کند که به صورت یک طرح اجرایی در دستورکار وزارتخانه قرار گرفته باشد.
من حدود ده سال پیش با احتساب مبلغ بودجه سرانه و ریز هزینه های مدارس دولتی با عدد و رقم به اینجا رسیدم که حدود ۳۰ درصد بودجه آموزش و پرورش به دلیل تصدی گری دولتی دود می شود و در صورتی که بودجه مستقیما در اختیار مدارس قرار گیرد، هم حقوق معلمان بطور چشمگیری افزایش می یابد، هم مشکل هزینه های جاری مدرسه حل می شود و هم کیفیت آموزشی بالا می رود. این محاسبه هنوز معتبر است. اما لازمه اجرای این طرح تغییرات وسیع در سیستم اداره مدارس و استخدام و نگهداشت معلم است. این طرح در راستای خصوصی سازی مدیریت مدارس است. با اجرای کامل این طرح طی یک پروسه زمانی، آموزش و پرورش فقط صلاحیت معلمان را تایید و به آنها پروانه کار می دهد.
بستن قرارداد کار و استخدام کارکنان مدرسه، میزان حقوق، بیمه و بازنشستگی، ارتقای شغلی و تمدید قرارداد کار تابع قوانین وزارت کار و به عهده مدرسه خواهد بود. معلمان برای استخدام باید مستقیما به مدارس مراجعه کنند و میزان حقوق معلم ها متفاوت و براساس عرضه و تقاضا و توانایی های معلم تعیین خواهد شد. اگر معلمی در مدرسه ضعیف ظاهر شود، سال بعد مدیر مدرسه قراردادش را فسخ می کند. مدارس بر سر جذب دانش آموز با هم رقابت خواهند کرد. هر مدیری که توانایی رقابت نداشته باشد، مدرسه اش بدون مشتری می ماند و باید بساط خود را جمع کند.
این طرح به سود خانواده های دانش آموزان خواهد بود چرا که محصول رقابت، همه جا ارتقای کیفیت است و فرصت انتخاب خانواده ها بیشتر خواهدشد. تحصیلات رایگان پا برجا می ماند. اما در عین حال موانع و مشکلاتی بر سر راه این طرح هست که اجرای آن را تقریبا غیر ممکن می سازد: ۱- مدیران کنونی باسازوکار غیر رقابتی دولتی انتخاب شده اند و اکثریت قریب به اتفاق آنها آمادگی و توان اجرای طرح جدید را ندارند.
۲- در سیستم رقابتی، دولت با خیل عظیم معلمانی مواجه می شود که جذب مدارس رقابتی نمی شوند. در حال حاضر ۵۰ هزار معلم مازاد وجود دارد که در صورت اجرای این طرح شمار آنها به بیش از ۲۰۰ هزار نفر می رسد.
۳- رقابت بین مدارس وقتی واقعی می شود که اختیارات واقعی به مدیران تفویض شود. اگر بنا باشد همه مدارس برنامه آموزشی یکسانی را به دستور دولت اجرا کنند، جایی برای رقابت نمی ماند.
۴- بر اساس برآورد من اکثریت قاطع معلمان و مدیران مدارس طرفدار سیستم استخدام دولتی و ادامه وضع موجودند و انتقاد اصلی آنها فقط کمبود حقوق و مزایای شغلی است. غلبه بر این جو روانی بسیار مشکل است.
۵- در فقدان نهادهای نظارتی قوی بیم آن می رود که این طرح زمینه سازفسادمالی در مدارس شود.
۶- اجرای واقعی این طرح ضرورتا تفویض اختیار به مدارس و نوعی خودگردانی مدارس را به دنبال دارد که به گمان من مجموعه حاکمیت به آن رضایت نخواهد داد…

و اما این طرح ابتکار آقای فانی نیست. نام اصلی این طرح واگذاری مدیریت مدارس به قیمت تمام شده است. در سال ۸۴ -۸۳ این طرح به صورت محدود در برخی مدارس اجرا شد. با آمدن فرشیدی طرح متوقف شد. علی احمدی جانشین فرشیدی برای حل مشکل نیروی انسانی راه حل معلمان شرکتی به جای معلمان رسمی را انتخاب کرد. طرح علی احمدی با آمدن حمیدرضا حاجی بابایی معکوس شد. مدتی بعد حاجی بابایی (در اسفند ۸۸) از تشکیل هیاتی برای تعیین قیمت تمام شده مدارس و واگذاری مدارس به معلمان با تجربه سخن گفت. اما ادامه کار به دلایل نا معلوم متوقف شد. اکنون هم آقای فانی راه اسلاف خود را طی می کند. این روزها در پاسخ معلمانی که نظر مرا می خواهند می گویم: مطمئنم که هیچ اتفاق مهمی در آموزش و پرورش رخ نخواهد داد. نگران نباشید، سیستم استخدام دولتی تداوم می یابد.

این مطلب در روزنامه آرمان مورخ یکشنبه اول دی ماه منتشر شده است.


[ دوشنبه 9 دی 1392 ] [ 06:25 ب.ظ ] [ دبیر : تیاب ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

برای من همین کافیست ،اگرروزی بدین خط و بدین دفتر نظر دوزی ، بخندی و به دل گویی : کجایی یاردیروزی ؟
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
shahdadiya
Online User