تبلیغات
اخبـــــار برگزیده آمــوزش و پـــــرورش

اخبـــــار برگزیده آمــوزش و پـــــرورش
هرگز امیـــــــد را از کسی سلب نکن شاید این تنـــــها چیزی باشد که دارد . 
نویسندگان
 محمد دیمه ور در گردهمایی اعضای شورای معاونین و مدیران كل استان ها در اردوگاه شهید باهنر، به جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت اشاره كرد و افزود:در سند چشم انداز و سند تحول بنیادین اولویت بخشی به آموزش ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی، بر گسترش دوره پیش دبستانی بخصوص در مناطق محروم تاكید كرد و خاطر نشان ساخت:دوره پیش دبستانی باید در حد امكان و با مشاركت بخش غیردولتی، مبتنی بر آموزه های قرآنی ، تربیت بدنی و اجتماعی، به عنوان زیر ساخت ابتدایی تعمیم یابد كه این نكته در سند تحول بنیادین هم آمده است.

وی به برخی از شاخص های آموزش ابتدایی اشاره كرد و گفت: پوشش پیش دبستانی از 50 درصد به 36 درصد رسیده است كه این پوشش تحصیلی نامتقارن است و در مناطق روستایی از 21 درصد به 6 درصد رسیده است كه این امر نشان دهنده عدم تحقق سیاست ها طی چند سال اخیر بوده است.

دیمه ور ، با اشاره به اینكه دوره پیش دبستانی به عنوان یك دفتر مستقل، مجددا به معاونت آموزش ابتدایی منتقل شد، افزود: امیدواریم با اولویت دادن به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم ، مرزی و دوزبانه به توسعه آموزش و پرورش كشور كمك كنیم.

معاون آموزش ابتدایی ، به جذب مربیان پیش دبستانی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره كرد و اضافه كرد: با جذب این نیروها توسعه شتابنده دوره پیش دبستانی مورد توجه قرار گرفته كه بخشی از نیروهای مورد نیاز دوره دبستان نیز تامین می شود.

وی با تاكید بر اینكه 57.4 درصد جمعیت دانش آموزی كشور در سال 93-92 معادل  7 میلیون و 2 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول تحصیل هستند، افزود: 339 هزار و 357 همكار در دوره ابتدایی شاغلند كه بیشترین حضور همكاران را در همین دوره شاهد هستیم.

دیمه ور در ادامه خاطر نشان ساخت: هنوز تعدادی از معلمان و كاركنان ابتدایی هستند كه نیاز به ارتقاء تحصیلات دارند كه امیدواریم این نیاز با همكاری دانشگاه فرهنگیان محقق شود.

معاون آموزش ابتدایی،با اشاره به اینكه  92 درصد كاركنان ابتدایی، كادر آموزشی (معلم، مدیر، معلم ورزش ) هستند، تصریح كرد: 41 درصدكاركنان ابتدایی در مناطق روستایی و 62 درصد از معلمان ابتدایی ، خانم ها هستند.

وی به وجود حدود 000/300/12 میلیون دانش آموز در كشور اشاره كرد و گفت: در سال 78-77 كه 18 میلیون دانش آموز در كشور تحصیل می كردند همین تعداد معلم كه هم اكنون شاغل هستند، فعالیت می كردند و این امر نشان دهنده آن است ساماندهی و بازنگری در توزیع منابع انسانی بعنوان یك اولویت جدی باید در دستور كار قرار گیرد.

دیمه ور به لزوم افزایش بهروری نیروی انسانی در دوره ابتدایی اشاره كرد و گفت: علیرغم ورود افراد دوره متوسطه به دوره ابتدایی ما همچنان با كمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

معاون آموزش ابتدایی گفت: تراكم دانش آموزی از 20نفر دركلاس درس در سال 86-85  ، امروز به  23.4 نفر رسیده كه بخش قابل توجه از این افزایش تراكم به تك نوبته كردن مدارس ، اجرای ساختار جدید و اضافه شدن پایه ششم به مدارس ابتدایی مربوط  می باشد.

وی در ادامه یكی از مشكلات اساسی آموزش و پرورش روستایی را تشكیل كلاسهای چند پایه متشكل از چهار یا پنج و بعضا شش پایه ی تحصیلی عنوان كرد و بیان داشت: این كلاسها فاقد كیفیت استاندارد است و فشار زیادی بر معلمان محترم این بخش ها وارد می سازد.

دیمه ور كلاس های درس چند پایه را با توجه به اجرای ارزشیابی كیفی – توصیفی ، تنوع كتب درسی و وجود دانش آموزان با ظرفیت های متفاوت یادیگری را از عوامل مهم كاهش كیفیت آموزشی در این نوع كلاس ها دانست و افزود: اگر بخواهیم كیفیت بخشی در فعالیت های آموزش و پرورش تحقق یابد باید تعداد دانش آموزان كلاس های چند پایه را هم گون كاهش دهیم.
[ دوشنبه 9 دی 1392 ] [ 03:21 ب.ظ ] [ دبیر : تیاب ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

برای من همین کافیست ،اگرروزی بدین خط و بدین دفتر نظر دوزی ، بخندی و به دل گویی : کجایی یاردیروزی ؟
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
shahdadiya
Online User